Otázky a odpovědi

Není takovíto způsob brždění u kolečkových bruslí nebezpečný ?

Samozřejmě se jedná o úplně nový styl a způsob ježdění na inline a to sebou může nést určitá rizika. Je důležité si to uvědomit a dodržovat ověřené postupy a pravidla: 1) Při brždění mějte vždy jednu nohu mírně předsunutou před tou druhou. 2) S postupně sílící setrvačnou silou se při brždění nebojte opírat vaše tělo do volného prostoru za vámi úměrně a s citem proti této síle. Tímto si zajistíte dostatečnou stabilitu a eliminujete tak přebytečné setrvačné síly působící na vás ve směru jízdy. Je to podobné jako když při jízdě na bicyklu do zatáčky kolo naklápíte o to víc, čím rychleji zatáčkou projíždíte. Rád bych ještě zmínil, že brzdy tohoto typu jsou jezdci kdykoliv k dispozici a přitom mu nikde a ničím nepřekáží, protože bowdeny jsou vedeny při vnějších stranách nohou směrem k pasu. V oblasti kolen je fixují k nohám kolení chrániče a u pasu jsou ukončeny brzdovými pákami, které pomoci spon drží nasunuté za lemem kapes nebo kalhot.

Jak velké nerovnosti povrchu dokáže odpružení absorbovat a eliminovat ?

Podvozky s odpružením tohoto typu jsou určeny na běžné stezky a komunikace. Bylo navrženo pro eliminování nerovností nekvalitních starších asfaltů, betonů a dlažeb. Není však určeno do lesa na jízdu přes kořeny apod.

Jak často se musejí měnit tyto specielní bezdušové pláště ?

Vzhledem k tomu, že pláště jsou konstrukčně navrženy podobně jako ty automobilové, což znamená že jsou složeny z několika vrstev a nejsou jen pouhým gumovým výliskem, tak by k jejich opotřebení nemělo docházet dříve, než u klasických plných koleček. Ke zmírnění opotřebení by mělo výrazně přispět právě odpružení jednotlivých koleček tím, že kolečka nejsou úplně tak natvrdo zafixovány v rámu podvozku, jak je tomu u klasických bruslí, ale mají při různých bočních zatíženích způsobených např. odrazy nohou možnost nepatrně uhnout ve směru působících sil a částečně se jim tak přizpůsobit.

Když dojde k nezvládnutí jízdy a následnému pádu, jsou jednotlivé komponenty odpružení a brzdného mechanismu nějak chráněny, nebo může dojít k jejich poškození ?

Ano při pádu a obzvláště pak při nekontrolovaném pádu může dojít k poškození jednotlivých komponentů ! Je to opět podobné jako u bicyklů. Když se vybouráte na kole, tak se také občas nějaký ten komponent rozbije a musí se vyměnit. Naštěstí zde není tolik dílů k rozbití, jako u bicyklů a jejich výměna je o poznání snažší a na nářadí i šikovnost uživatele méně náročná :)

Rád bych se zeptal jestli jsou brzděny obě nohy současně nebo každá zvlášť ?

Můžete brzdit klidně jen jednu nohu ale nevidím v tom žádný smysl ani přínos. Brzdí se oběma brzdama současně ale můžete každou brzdit jinou silou dle potřeby a citu. Zřejmě až při jízdě pochopíte, co tím přesně myslím. Když se sjíždí více členitý svah, tak někdy dochází k tomu, že ikdyž brzdíte oběma brzdama současně, tak jedna noha má tendenci tu druhou mírně předjíždět a v ten moment je zapotřebí ji přibrzdit o něco silněji. Tyto brzdy nejsou užitečné jen při jízdě ze svahu ale paradoxně i při jízdě do něho ! Když je třeba vyject hodně prudký kopec, tak noha o kterou se odrážíte má při odrazu sklony sjíždět ze svahu dolů. Tomuto předejdete tím, že nohu v momentě odrazu zabrzdíte a efektivněji se tak o ni do kopce odrazíte. Střídavě se takto brzdí obě nohy dle toho, která je zrovna odrazová.

Jak je tomu s botami k těmto podvozkům ?

Pokud již nějaké brusle máte a jste s jejich botkami spokojen, tak je můžete bez obav použít. Rozteče úchytů jsou univerzální: Dětské 165mm a Pánské 195mm. Podvozky Freedom line jsou navrženy ve dvou velikostních provedeních, z nichž každé pokryje určitou velikost bot: Varianta 1) pokryje velikosti bot 4 až 9,5 s možným použitím obou roztečí (165mm i 195mm). Varianta 2) pokryje velikost bot od 9 a dále s roztečí (195mm). Použít se nedají pouze botky, které se místo šrouby uchycují k podvozkům nýty. Další možností je zakoupit botky nové. Na trhu jsou v současné době samostatně bez podvozků volně k prodeji botky speedové, které jsou oproti běžným fitnessovým atraktivnější a lehčí. Ceny se v průměru pohybují cca okolo 2 až 5tis.,(bráno z pohledu poměr cena/kvalita). Také už jsem ale viděl botky za 27tis :)

Nejsou podvozky díky brzdnému mechanismu po stranách moc široké a nepřekáží jezdci při pohybu ?

Celková šířka podvozků včetně brzdného mechanismu je max. 110mm, což znamená že je vše pořád ještě skryto pod botkou a nikde ji nic nepřesahuje.

Jak dlouho na projektu pracujete a jak dlouho vám trvalo dojít ke konečné podobě produktu ?

S nápadem jsem přišel v roce 2002 a v témže roce jsem vytvořil první prototyp neobsahujicí ještě odpružení a nafukovací kolečka. Jelikož jsem v té době ještě neměl počítač a ani ho neuměl ovládat, tak jsem projekt musel nechat poměrně dlouho stát z důvodu potřeby vytvoření kvalitního konečného designu v těsné návaznosti na co nejefektivnější rozmístnění jednotlivých komponentů. V roce 2008 jsem si pořídil první počítač a začátkem roku 2012 jsem si uvědomil, že ovládám jeden 2D program do té míry, žebych měl být už schopen začít v něm tvořit. Po té jsem přešel na 3D a celé 2 následujicí roky v neuvěřitelném zápalu a nasazení věnoval každému mm3, tak aby vše odpovídalo mím náročným představám a požadavkům týkajicích se dokonalé funkčnosti produktu při dosažení co nejoptimálnějšího a nejatraktivnějšího designu. Zkrátka aby vše hrálo a znělo, jako symfonie od Mozarta či Beethovena a zároveň nebylo možné najít falešného tónu :)

V případě, že bude cena produktu 12 500 Kč, co všechno bude zahrnovat ?

Tato cena zahrnuje celé balení obsahujicí kromě podvozků dále montážní stojan, hustilku s nanometrem, bowdeny s lanky a brzdovými pákami, kolení chrániče, potřebné nářadí atd. V případě, že by montážní stojan nebyl součástí balení, tak by zaváděcí cena produktu mohla být ještě výrazně nižší, ale myslím že by byla škoda ho do něho nezahrnout, protože je při práci s bruslemi hodně užitečný a to i s těmi klasickými.